PROJECTE





Dia 12 de setembre de 2019

  1. Hem d’escoltar al mestre/a i als companys/es quan parlen.
  2. No insultar al mestre/a ni als companys/es. 
  3. No corre pel passadissos, classe...
  4. No pegar 
  5. Respectar al mestre i als companys.
  6. Aixecar la mà i esperar el torn de paraula per parlar.
  7. No espitjar 
  8. Escoltar i respectar als companys/es i al mestre/a.
  9. Intentar arreglar els problemes mitjançant el diàleg .
  10. No fer malbé el material.
  11. Respectar el torn de paraula
  12. Demanar perdó si ens em equivocat.
  13. No jugar dins l’aula.


Dia 13 de setembre de 2019



Normes de classe
Normes de respecte
Per aprendre (assignatures)
-          Demanar perdó si ens hem equivocat.
-          Respectar al mestre/a i els companys i companyes.


-          Hem d’escoltar al mestre/a i als companys/es quan parlen.
-          Aixecar la mà i esperar el torn de paraula per parlar.
-          Treballar de forma tranquil·la i relaxada
Normes per a dins l’aula
Normes per a tot el centre
-                      No jugar dins l’aula i estar atents.
-                      Respectar el torn de paraula.
-                      No insultar al mestre/a ni als companys/es
-                      no corre dins l’aula ni pels passadissos.
-                      mantenir l’aula neta i ordenada.
-                       
-                      No dir paraulotes 
-                      No espitjar
-                      No pegar
-                      No insultar al mestre/a ni als companys/es
-                      no fer malbé el material
-                      no corre dins l’aula ni pels passadissos.


Dia 17 de setembre de 2019


Hem fet una pluja d'idees de possibles noms d'aula. Cada alumne/a ha pensat i proposat el nom que li agradaria ser relacionat amb aquell tema on es sent més identificat.

Nerea B: Els ballarins i les ballarines.
Carla: Els ballarins i les ballarines.
Ada: Els ballarins i les ballarines.
Afnan: Els i les pintores.
Kawtar: Els i les koales.
Rebeca: Els i les exploradores del món.
Davide: Les aventures de 4t A.
Anai: Les aventures de 4t A.
Fabián: Els futbolistes i les gimnastes.
Aitorà: Els dinosaures.
Sofia: Els recicladors i les recicladores de tot el món.
Aroha: Els youtubers viatgers.
Avril : Es youtubers tecnològics.
Nerea G: Els youtubers.
Lucía: Els patinadors i les patinadores.
Izan: Els silenciosos i les silencioses.
Pau: Els i les superheroines de l’espai.
Cheikh: Els i les esportistes.
Alfie: Persones famoses.
Oscar: Els i les viatjadores del món.
Miguel: Els animals del planeta.
Junior: Els informàtics.
Runi: Els i les detectius.
Bruno: els i les secretaries.
Ethan: Els mangas i anime.


Dijous 19 de setembre de 2019

Després d’una primera votació han quedat quatre noms finalistes.



Divendres 20 de setembre de 2019


La segona votació ha quedat de la següent manera:



Però ens hem donat el cap de setmana per a intentar buscar un nom que ajunti els dos noms més botats.



Dilluns 23 de setembre de 2019

Ja tenim nom!!!!! Els i les youtubers aventurers/es. Hem fet cartells i hem anat a les altres classes per explicar el nostre nom.

Dimarts 24 de setembre de 2019



Com cada any començam un curs nou i com cada any ens proposam nou objectius: escriu els teus objectius o propòsits per a cada apartat.
  



Categoria
Propòsit
A les àrees de llengües

A l’àrea de matemàtiques

A l’àrea de Projecte

Amb els amics



Divendres 27 de setembre de 2019



Avui hem elegit aquell propòsit personal que volem treballar durant el primer trimestre i hem fet cartells que després hem enganxat a la taula, així no ho oblidarem!!!




Dilluns 30 de setembre de 2019


La vida de Greta Thunberg: la pequeña que dejó de comer cuando una maestra le explicó el cambio climático 

Greta Tintin Eleonora Ernman Thunberg nació en Estocolmo (Suecia) el 3 de enero de 2003. Tiene el síndrome de Asperger lo que le hace trabajar un poco diferente. Para ella, mi diagnóstico definitivamente me ha ayudado a mantener este enfoque. 

Descubrió lo que era el cambio climático a los 10 años, cuando una profesora de su colegio le explicó de qué se trataba y que se debía a los seres humanos y su comportamiento, lo que le provocó una fuerte depresión que hizo que dejara de comer y su cuerpo no creciera. Desde entonces su vida y la de sus padres cambió completamente. Se hicieron veganos, aunque la joven desveló en una entrevista a The New York Times que su madre a veces come queso, pero solo por las noches para que Greta no pueda verla. 

También dejaron de viajar en avión por la huella de carbono (emisiones de gases de efecto invernadero). 

Para convencer a sus padres, notables defensores de los derechos humanos, de la necesidad de dar un giro radical a su vida para salvar el planeta cuenta que simplemente les dijo: "¿Por qué derechos humanos están peleando ustedes si tienen ese estilo de vida?". 

Sus ideales y sus conocimientos sobre la crisis climática hicieron que en agosto de 2018 quisiera aportar su granito de arena para cambiar la situación y comenzara a hacer huelga cada viernes frente al Parlamento sueco hasta que el país cumpliera con lo pactado en el Acuerdo de París en 2015. 

A ella se han ido uniendo estudiantes también concienciados con la necesidad de medidas para combatir el cambio climático. Unos jóvenes llegaron a viajar 26 horas en tren desde Estocolmo para protestar junto a ella. 

Este movimiento, conocido como Fridays For Future (FFF), hizo que este viernes millones de personas en todo el mundo se lanzaran a las calles con motivo de la Huelga Mundial por el Clima para protestar por la falta de iniciativas contra la grave situación del planeta. 

1.   A qué edad Thunberg descubrió que era el cambio climático?
2.   Por qué Thunberg no viaja en avión?
3.   Qué día de la semana hace huelga Thunberg?
4.   Cuántas horas viajaron unos jóvenes para hacer huelga junto 
a Thunberg? y  con qué transporte lo hicieron?
    5.    Por qué motivo se manifiestan los jóvenes conocidos como                       Fridays For Future?




PRESENTACIÓ:





Deberes: Imagina tienes que ir a una manifestación en contra del cambio climático y que tienes que hacer una pancarta. Qué mensaje pondrías en ella?

Dilluns 7 d'octubre de 2019

Els tres dissenys guanyadors:












Dimarts 8 d'octubre de 2019


Nom ______________________ Data ________________


1. Quina és la teva passió?  Què és el que més t’intriga?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Què en saps sobre el tema?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Quina pregunta t’agradaria estudiar enguany?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


4. Què t’agradaria aprendre sobre aquest tema?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Divendres 11 d'octubre de 2019

Hem posat en comú les respostes de l'activitat 3 de dimarts i aquestes són les diferents preguntes que han sortit:

- Cóm varen néixer els dinosaures?  

- Els dinosaures existeixen?
- Hi ha algun animal mitològic viu?
- Per què sorgeixen els balls?
- Per què els animals són tan rars?
- Quines són les diferents cultures del món?
- Com viurien els dinosaures ara?
- Qué estudia la geografia mundial
- Com es fan els videojocs?
- Es pot fer un animal?
- Existeixen els aliens?
- Qui va fer el primer anime?
- Com es el forat més gran del món?
- Com eren els animals prehistòrics?
- Per què hem canviat tant els humans? I per què no podem    ser com abans?
- Que és la informàtica?
- Qué és la geografia
- Per què els gats tenen set vides?
- Hi ha vida a altres planetes?
- Quins tipus d’animals hi ha en el món?


A continuació classificam les preguntes en temes generals.





Geografia
    ·       Què és la geografia
    ·       Com es el forat més gran del món?
    ·       Què estudia la geografia mundial
Dinosaures
    ·       Cóm varen néixer els dinosaures?  
    ·       Els dinosaures existeixen?
    ·       Com viurien els dinosaures ara?
Mitologia, cultura  i història
    ·       Per què sorgeixen els balls?
    ·       Per què hem canviat tant els humans? I per  què no podem ser com abans?
    ·       Quines són les diferents cultures del món?
    ·       Qui va fer el primer anime
sobre els animals
    ·       Hi ha algun animal mitològic viu?
    ·       Per què els animals són tan rars?
    ·       Com eren els animals prehistòrics?
    ·       Quins tipus d’animals hi ha en el món?
    ·       Es pot fer un animal?
    ·       Per què els gats tenen set vides?
Vida fora de la terra
    ·       Hi ha vida a altres planetes?
    ·       Existeixen els aliens?
Informàtica
    ·       Com es fan els videojocs?
    ·       Que és la informàtica?
































Dilluns 14 d'octubre de 2019

Ara per grups cooperatius redactau una pregunta per cada tema general intentant unificar totes les preguntes de la taula.


Exemple: 
  - Geografia: Què és la geografia i quins són els llocs més estranys del món.?

  - Dinosaures:

  - Mitologia, cultura i història:
  - Sobre els animals:
  - Vida fora de la terra:
  - Informàtica


Redacció final de les preguntes:


1.  Com la informàtica ha canviat el món?
2.  Hi ha vida a altres planetes i si es així ens han visitat alguna vegada?
3.  Quins tipus d’animals han existit o existeixen i quines característiques tenen?
4.  Com influeix l'entorn (geografia) en l’evolució humana i la creació de les diferents cultures?
5.  Quan apareixen els dinosaures i com seria el planeta si no s’haguessin extingit?
6.  Què és la geografia i quins són els llocs més estranys del món?


Dimarts 12 de novembre de 2019



Pàgina molt interessant sobre la població al llarg de la història.







Dijous 14 de novembre de 2019


Pregunta: per què l’aigua apaga el foc?
Descripció experiment:
-   Material: got, espelma  i encenedor.
-   Descripció: encenem l’espelma amb l’encenedor i posat el got damunt l’espelma.
Què ha passat?

Dimarts 19 de novembre de 2019




Activitat: 



Utilitzant la taula feta a Matemàtiques sobre la densitat de població,  cerca en el mapa els països de la taula. 



Instruccions: 



1. Escriu els noms dels països en majúscula.



2. Pinta de color groc aquells països on la densitat sigui menor a 100.



3. Pinta de color taronja aquells països on la densitat estigui entre 100 i 200.



4. Pinta de color vermell aquells països que tenguin una densitat superior a 200.



Dimarts 25 de novembre de 2019


Entra a la següent adreça  https://europa.eu/european-union/index_es cerca informació i contesta a les preguntes: 

  • Què és la Unió Europea?
  • Quins països formen part?
  • Quantes llengües es parlen a la Unió Europea?
  • Quins són els símbols?
  • Què és l’Euro?


Ara toca jugar!!!!!!



Dilluns 2 de desembre de 2019


Defineix qué és un país? 


1. Un país es una ciutat, país o illa on viuen persones i animals amb molta profunditat.

2. Un país es on viuen altres persones i es com una ciutat molt gran com Espanya, França...

3. Un país és un lloc on viuen persones i animals format per aigua i terra.

4. Un país es un lloc de la terra format per comunitats autònomes,  ciutats, pobles... on han viscut els essers vius per molts d’anys....

5. Un país es un conjunt de comunitats autònomes que tenen una capital. A la capital té una cosa molt important.

6. Es un tros gran de terra que esta dins un continent i hi viuen persones i animals que té límits.

7. Es una cultura on cada persona viu. França, Alemania, Portugal... Cada un té la seva cultura i el seu país.

8. Es on hi ha moltes ciutats, pobles i etc.

9. Es on la gent viu, animals, aprendre idiomes com Espanya es un país.

10. Es un lloc on viu la gent, animals essers vius i els arbres, plantes...

11. Es on nosaltres vivim i cream cases , edificisi on viuen els animals.


Deures: fes un resum.

¿Qué es un país?

Podría decirse que la palabra país, que proviene en forma directa del francés pays, no tiene una definición propia o exclusiva. El término se utiliza como el sinónimo más usual de Estado nación.
Un país es, por lo tanto, una determinada área geográfica y una entidad políticamente independiente, que cuenta con su propio gobierno, administración, leyes, fuerzas de seguridad y, por su puesto, población. De todas formas, un Estado puede estar formado por distintos países o naciones, como España (con el País Vasco y Cataluña, por ejemplo).
Los países se encuentran divididos por líneas imaginarias que determinan su territorio. A estas líneas se las conoce como fronteras y son las encargadas de delimitar el espacio en el que cada Estado tiene su jurisdicción.
Fronteras que en muchos casos y a lo largo de la Historia han traído consigo el enfrentamiento de muchos países dispuestos a conseguir ampliar sus citadas fronteras apropiándose de territorios de las naciones anexas.
Cuando un país se encuentra bajo dominio de un país remoto (es decir, que no puede decidir su propio gobierno y administración), se transforma en una colonia.
A lo largo de la historia, importantes potencias europeas como Gran Bretaña, Francia o Alemania han ejercido como potencias del Imperialismo consiguiendo colonias en diversas partes del mundo como, por ejemplo, África. Así, el país germano tuvo como colonias a Camerún o Ghana mientras que Francia hizo lo propio con Argelia, Marruecos, Madagascar o Túnez.
España ha sido otra de las grandes potencias colonizadoras a lo largo del tiempo. De esta manera, no sólo tuvo colonias en África, como Tetúan o el que ahora es el Sáhara Occidental, sino también en otros rincones de la geografía mundial como sería el caso de América, después del descubrimiento de la misma de manos de Cristóbal Colón.

Por último, cabe mencionar que los países se encuentran representados por sus gobiernos en diversas organizaciones internacionales, que pueden ser científicas (como la Agencia Espacial Europea, por ejemplo), económicas (el Mercosur), policíacas (la Interpol) o político-económicas (la ONU, la Unión Europea, etc.).





Dimecres 04 de desembre de 2019





Resum sobre el text ¿Qué es un pais?



·    Proviene de la palabra francesa pays.

· Es una determinada área geográfica con  una entidad políticamente independiente (tiene un Gobierno).

·  Todos los países tienen fronteras, éstas son líneas imaginarias que separan los países unos de otros.

·  Cada país tiene su propio idioma y una cultura propia.


· Cuando un país se encuentra bajo dominio de un país remoto se denomina colonia.





Dijous 5 de desembre de 2019


¿Cómo ha crecido tan rápido la población mundial?
Según la ONU, tal y como se ha mostrado en muchos medios en los últimos días, el pasado lunes la Tierra alcanzó los 7.000 millones de habitantes. Es un número asombrosamente grande, sobre todo si tenemos en cuenta que hace 1.000 años la población del planeta apenas llegaba a los 310 millones de personas (según la ONU, otras fuentes estiman una población incluso menor, de entre los 250 y 275 millones). Entonces ¿cómo hemos crecido tan rápido?
Para empezar, vamos a pensar en cómo estaba distribuida la población hace 1.000 años. Por aquel entonces, la población de América y Oceanía era tan escasa que se puede estimar como nula. Entre África y Europa vivían unos 100 millones de personas. Y, al igual que sucede en la actualidad, el groso de la población se situaba en China, India y el resto de Asia.
Durante siglos el crecimiento fue muy lento. El crecimiento generado por los nuevos nacimientos, era compensado con la alta mortandad. Es verdad que las mujeres acostumbraban a tener más hijos de los que tienen en la actualidad, sobre todo por la falta de métodos anticonceptivos, pero la mortalidad infantil era mucho mayor que en la actualidad. Para hacernos una idea concreta, a mediados del siglo XIX, uno de cada cuatro niños no alcanzaba el año de edad, mientras que la mortalidad infantil en la actualidad está en torno a las 45 muertes por cada 1.000 nacimientos a nivel mundial.
Los grandes avances de la medicina unidos a la revolución científica de la química moderna, consiguieron que enfermedades que antes eran letales fueran curables. En los 207 años que hemos tardado en multiplicar la población por siete nos hemos enfrentado a grandes epidemias y enfermedades, como la gripe española, pero mucho más llamativos son avances como la invención de la penicilina o la erradicación de la viruela, una enfermedad en a finales del siglo XVIII mataba a un 0,2% de la población cada año.

Otro punto a tener en cuenta es la agricultura. Este importante avance tuvo lugar hace más de 10.000 años en varios lugares del planeta de forma independiente y supuso el establecimiento de agrupaciones de población permanentes. Pero pese al gran beneficio que supuso en su momento, éste no se ha optimizado hasta para el crecimiento de la población hasta la introducción del liberalismo económico a finales del siglo XVIII y la privatización de las tierras para su explotación, sin pormenorizar los grandes avances de la ingeniería agrícola.
El impacto de las guerras también ha disminuido de forma notable en estos 200 años. Si bien es cierto que varias de las guerras más sanguinarias de la historia han tenido lugar a lo largo del siglo XX, el impacto porcentual en la población es mucho menor que otras guerras siglos atrás. Si bien la Primera y Segunda Guerra Mundial se llevaron por delante a un total de unos 80 millones de personas, en términos relativos sólo supuso en torno a un 3% de la población mundial, nada comparado con la Rebelión de An Lushan, con un 15% de la población mundial, o las conquistas de los Mongoles, con 13% de la población mundial.

Todo esto ha ayudado no sólo a disminuir la mortalidad infantil, sino también a aumentar la esperanza de vida del ser humano. Desde mediados del siglo XIX hasta el 2004, la esperanza de vida de un recién nacido se multiplicó por dos, pasando de 38,3 años a 75,7 años, lo que también facilita la cantidad de personas viviendo de forma simultánea en el planeta Tierra.
Ahora la pregunta sería, ¿hasta cuándo seguiremos creciendo a esta velocidad? Seguramente no mucho. Según las estimaciones de las Naciones Unidas, para finales del siglo XXI, la población mundial se estabilizará en torno a los 10.000 millones de personas. Lo cual dejaría una segunda pregunta en el aire, sobre la que no existe un consenso entre los expertos: ¿puede el mundo soportar el gasto de agua, comida y energía de tanta gente?


Dilluns 9 de desembre de 2019


QUÈ SIGNIFICA O QUE ÉS LA CULTURA?

Rebeca, Izan, Ada: conjunt de coneixements i idees o especialitats adquirides gràcies al desenvolupament de les facultats intel·lectuals mitjançant la lectura, l’estudi i el treball...

Fabian: Es una cosa que fa cada país per celebrar alguna festa o celebració.

Miguel: són els coneixements, les idees, les tradicions que caracteritzen a un país o poble... per exemple a Eivissa el ball pagès.

Anai: Es una tradició que fa un país, que combina música, instruments musicals,  balls, vestits, joieries, símbols i moltes més coses que jo no se....

Carla: significa conjunt de d’idees tradicionals, conjunt de coneixements, idees, tradicions i costums que caracteritzen un poble o una classe social a una època determinada....


Kawtar: és un conjunt de valors tradicionals, símbols, creences i modes de comportament que actuen com element cohesionada d’un conjunt social i que els individus que el formen puguin fonamentar el seu sentiment de pertinença 


Dimarts 17 de desembre de 2019


Per què és hivern a l'hemisferi nort i estiu a l'hemisferi sud?  podeu consultar les següents pàgines



Divendres 10 de gener de 2020

   Sandford Fleming (Escòcia, 7 de gener de 1827  Nova Escòcia, 22 de juliol de 1915 ) va ser un enginyer canadenc i un inventor , conegut especialment per la creació del concepte d'horari universali del sistema horari de 24 hores corresponents als 24 fusos horaris comptats a partir del meridià de Greenwich.


 Fus horari Porció de la superfície terrestre que va del pol Nord al pol Sud, de 15° d’amplada, a la qual correspon una mateixa hora oficial.





Investiga:

- Què és un meridià?


- MIGUEL: Són semicircumferències que van de nord a sud.
- FABIAN: és una línia imaginaria que va del pol sud al pol nord.

- ALFIE: és una línia imaginaria que fa mitja volta a la terra de pol nord a pol sud.

- NEREA G : és una línia imaginaria que fa mitja volta a la terra de pol nord a pol sud.


- AVRIL: Són línies imaginaries que la seva utilitat principal és poder determinar la posició de qualsevol lloc de la terra.

- Per què es va elegir el meridià de Greenwich com a meridià zero?

- Per què entre meridià i meridià hi ha 15º?



Dilluns 13 de gener de 2020


Per situar un punt damunt la Terra s'han establert una sèrie de línies imaginàries que ens ajuden a orientar-nos-hi. Són:

·    Els meridians, uns semicercles imaginaris que van d'un pol a l'altre. El meridià 0° és el meridià de Greenwich.


· Els paral·lels, uns cercles imaginaris paral·lels entre si i perpendiculars a l'eix de la Terra. L'equador o paral·lel 0º divideix la Terra en dues meitats iguals o hemisferis. 





Activitat 1: Fixa’t amb els següents punts corresponents al mapa.


     A = Meridià 120 oest i paral·lel 60 nort

     B = Meridià 80 est i paral·lel 60 nort

     C = Meridià 60 oest i paral·lel 0
     
     D = Meridià 30 est i paral·lel 10 sud


















Activitat 2: Ara continua tu.



     = Meridià _____ oest i paral·lel ____ sud _.
     
     F = Meridià ______ est  i paral·lel _________.
   
     G = Meridià_________ i paral·lel __________.

     H


Activitat 3:Cerca al mapa de la classe el nom dels continents on està situat cada lletra. fixa't amb l'exemple.

A = Amèrica         D =                        G =

B =                        E =                         H =

C =                        F =



Trobes a faltar algun continent? Quin?



Dimarts 14 de gener de 2020


Activitat 4: cerca al google maps les localitzacions del mapa i anota quins paisos has visitat.



Dimarts 21 de gener de 2020


El clima


La Terra té una forma geoide, per tant, els raigs solars no arriben a tota la superfície per igual. Alguns llocs reben els raigs solars en forma perpendicular; uns altres en forma *semi inclinada; i uns altres en forma molt inclinada. Per aquesta raó, escalfen amb diferent intensitat cada zona.

En la Terra hi ha tres tipus de zones climàtiques:

·         Zona càlida o tropical: la zona més calorosa del planeta, està situada entre els tròpics de Càncer i Capricorn, allí els raigs solars arriben més directes i en forma perpendicular  a la línia de l'Equador.

·         Zones temperades: aquestes se situen entre els tròpics i els cercles polars i són la zona temperada del nord i la zona temperada del sud, els qui reben els raigs del Sol en forma *semi inclinada, per la qual cosa les temperatures són moderades.


·         Zones fredes: se situen entre els cercles polars i els pols i són dos: la zona freda del nord i la zona freda del sud, elles reben els raigs del Sol en forma molt inclinada i escalfa poc, per tant les temperatures són molt baixes.






1. Pinta les diferents zones climàtiques al mapa següent:




2. Utilitzant els ordenadors cerca dos paisos de cada zona climàtica.

     - Zona càlida:

     - Zones temperades:

     - Zones fredes: 

3. Quina hora és en els paisos que has cercat anteriorment?


4. Quina temperatura fa en els paisos que has cercat anteriorment?


Divendres 24 de gener de 2020



¿Si para los romanos sus  letras son números como eran sus letras?
Nerea G: jo tenc una amiga romanesa.
Aitor: les lletres dels romans i els nombres són diferents.
Ethan: els romans s’havien inventat les lletres.
Miguel: tenien diferents lletres que no coincidien amb els números.
Cheikh: pot ser que les lletres dels romans eren nombres.
Lucía: pot ser que números i lletres siguin iguals.
Carla: hi ha textos que tenen punts. Què deuen significar?
Avril: a la foto d’abans hi havia comes.
Mestre: però hi ha paraules molt llargues i d’altres que són només una lletra entre comes/punts.
Alfie: els punts els usaven per escriure les lletres de bronze.
Anai: Amb uns claus clavaven les lletres de bronze a les plaques.
Mestre: I per què hi havia lletres de bronze?
Alguns alumnes: Totes eren de bronze.
Cheikh: Com és que en el text de dalt a baix la lletra es va fent de més grossa a més petita?

Com els romans no tenien cap manera de diferenciar els nombres de les lletres ho feien per experiència.



Dimecres 29 de gener de 2020



AVRIL: Tot el món parlava el mateix idioma? o parlaven com ara, canviant d’idioma?


Pau: l’idioma dels romans era el llatí i l’idioma dels romans en l’actualitat és l’italià.
Carla: però aquesta no és la pregunta...
Que vares entendre tu de la pregunta
Carla: la pregunta era si abans tot el món parlava la mateixa llengua. 
Alfie: abans no parlaven el mateix idioma. però hi ha altres països que tenen el mateix idioma.
Jordi: a veure Avril explica’ns lo que volies dir?
Avril: lo que volia dir és que si en un país parlaven un idioma i en un altre país parlaven en un altre idioma.

Jordi: però abans hi havia paisos? Sempre han existit els mateixos països?

Fabián:  alguns han canviat.
Rebeca:  en veritat no tot el món parlava el mateix idioma.
Carla: en alguns països hi ha un idioma i en alguns altres països hi ha un idioma diferent.
Miguel: alguns països, per exemple Regne Unit i EEUU, parlen el mateix idioma, però també hi ha altres països que parlen altres idiomes.
Carla: A Barcelona hi ha una paraula diferent d’aquí, però dins el mateix país parlen diferent en algunes paraules.
Aitor:  parlaven altres idiomes...
Fabián:  Però com s’han creat els idiomes?
Miguel: Del llatí...
Jordi: però abans del llatí hi havia idiomes...?
Carla: sí, el unga unga
Carla: Si, que hi havia altres idiomes perquè els animals, cada un té el seu idioma distint.
Ethan: si hi havia un altre idioma el uhhh!! Aahh!!
Anai: si hi ha altres idiomes... els dels australophitecus.
Ada: quin idioma és aquest?
Avril: i que és un australophitecus?
Anai: no sé l’idioma dels australophitecus
Alfie: no es un idioma...
Anai: un austrolophitecus quan s’estaven creant els humans era mig mono i mig humà...
Avril: si lo que ha dit n’Anai és quan els monos ja podien caminar i fer coses...
Carla: els monos ja caminen normal
Anai: quan havien creat foc
Avril: Abans els monos caminaven acotats... un dia algú es va posar de peu i va dir si es pot...

Fabian: Abans hi havia el pol nort i el pol sur?

Alfie: Abans els països estaven tots junts i amb el temps s’han anat separant.
Cheikh: es varen separar pel meteorito.
Avril: per què alguns dies ens trobam carreteres separades o en el pati?

Rebeca: quin any es va descobrir na Lucy i va de que va morir?

Avril: Com es varen posar nom als països i per què?



Dijous 30 de gener de 2020


Per què es celebre el dia de la pau el 30 de gener?

ALFIE: Perquè avui és el dia que els paisos es varen unir per aturar les guerres.

MIGUEL: Hi hagut dues guerres mundials i aquest dia es varen aturar.

ETHAN: és un dia que cada ciutat està en pau….

REBECA: Es un dia especial per les persones va ser quan varen descubrir l’amistat.

IZAN: Hi havia un home que es va morir que es deia Pau.

DAVIDE: pensó igual.

MIGUEL: el colom missatger és el simbol de la pau.


Dimecres 05 de febrer de 2020



Com son les cases eivissenques?

Carla: Quadrades i blanques

A la resta del món viuen amb la mateixa tipologia de cases?

Carla: alguns si i d’altres no...
Jordi: Com són les cases de Paraguay?
Runi: petites
Fabian: a Austria son mitjanes i estan a terra ferme...
Davide: hi ha llocs són redones i de fusta amb el sòtil de palla.
Óscar: a Montoro són totes blanques.
Miguel: a Sevilla són totes estretes i pintades de color marro amb “azulejos”
Pau: les cases de Tenerife són algunes són grans i d’altres petites, el sòtil pla.
Carla: la meva tia va veure unes cases com les dels gnoms petites als arbres, però no sé a on...
Rebeca: quan vaig a Cadis pas per Sevilla i veig les  arcades de les cases i també altres coses tradicionals.
Miguel: A Sevilla hi ha restaurants de color taronja i a les cases hi ha co portals grans.

Alfie: les de nova Zelanda són de dos pisos amb el sotil triangulari de molts colors i en comptes de rajoles hi ha parqué.
Bruno: a Brasil són blanques marrons i grogues i son de blocs.

Afnan: les de Marroc són iguals.


https://casasincreibles.com/tipos-casas-tradicionales-existen-mundo/


Dimarts 4 de febrer de 2020






Divendres 7 de febrer de 2020


1.  Quants països hi ha al món? Hi ha 194 països al món (segons la ONU.).
2.  Quins són els 5 països més grans del món? Rússia, Canadà, Xina, EEUU i Brasil.
3.  Quins són els 5 països  amb més població? I quina població tenen?
-      Xina: 1.389 milions d’habitants.
-      La Índia: 1.329 milions d’habitants.
-      EEUU: 326,8 milers d’habitants. 
4.  Quina són les ciutats amb més població?
1. Xangai (Xina) amb 20.856.222 habitants.
2. Istanbul (Turquia) amb 13.854.74 habitants.
3. Karachi (Pakistan) amb 12.991.000 habitants.
5.       Quina és la platja més gran del món?
6.       Que mesura el paral·lel Equador?
7.       Hi ha altres  paral·lels importants?
8.       Quants  idiomes es parlen al món?
9.       Quantes comunitats autònomes hi ha a Espanya?
10.   Quin és el riu més gran del món?
11.   quin país va ser creat primer?
12.  Quin és el país més visitat?
13.   Quant mesura cada continent?
14.   Quantes cultures hi ha al món?
15.   Quin és el llac més gran?
16.   Quina és la cascada més alta?
17. Quantes monedes hi ha al món?

18. Quin és el país més petit del món?


Dimarts 7 de febrer de 2020


Per parelles realitza un treball d’investigació sobre un país dels 194 que formen part de la ONU.
El treball s’ha de presentar en una cartolina DINA A3.
El següent guió pot servir com a exemple, però ja saps que pots afegir i treure tot el que creguis convenient.

1.  Títol nom del país.
2.  Situació. Països veïns, amb mapa explicatiu. Si té costa, el mar o els mars que el banyen.
3.  Nombre d'habitants.
4.  Història: si sempre va ser independent, o si va pertànyer o formar part d'un altre país
5.  Idioma o idiomes que parlen.
6.  Bandera o escut, i el seu significat, si el troba.
7.  Moneda que fa servir.
8.  Capital o ciutats més importants.
9.  Geografia: principals rius, llacs o muntanyes, boscos o selves, si en té.
10.             Animals i plantes o arbres típics.
11.             Principals monuments, si són coneguts.
12.             Llocs turístics, si n'hi ha.
13.             Personatges famosos de la cultura (escriptors, artistes), o històrics si els va haver.
14.             Aliments o menjars típics.
15.             Festes, diversions, jocs, esports.
16.             Curiositats: dades o notícies curioses sobre el país o els seus habitants.



Dilluns 17 de febrer 2020

Les persones dels diferents països mesuren el mateix?
Ada: no té per què.
Fabian: no, per què a uns països hi ha mes habitants que d’altres.
Avril: Aquesta no es la pregunta.
Miguel: més o menys però de cada epoca. Depèn de l’edat.
Fabian: depèn de com neixen, alguns neixen més alta que d’altres.
Ethan: depèn de l’altura de la teva família.
Fabián: depèn de tota  la família... fins als principis del temps.
Carla: per una persona una amiga és família.
Carla: jo i n’Avril som amigues i mesuram el mateix.
Lucia: no te perquè. Potser casualitat.
Avril:  no té perquè ser tota la família de la mateixa altura. Jo tenc part de la família molt alta i d’altre no.
Miguel: no formen part de la mateixa família. Una és família de la teva mare  i l’altre del teu pare.
Cheikh: no crec que sigui per amistat, ja que ADN de les famílies s’ajunta i forma un altre ser.

Què és l’ADN?

Avril Ada: son sigles.
Fabian: són coses que estan al nostre cos.
Lucía: Es com una polzada, un pel una llàgrima...
Rebeca: la letra N puede ser nacional.

L'alçada o talla es considera l'altura humana, la distància mesurada normalment des de peus a cap, en (centímetres) o (metres) , (peus) o (polzades) en el sistema anglosaxó, estant la persona de peu, generalment descalç. L'alçada de cada persona arriba a variar d'acord als següents factors:
1.    La genètica
2.    La nutrició
3.    I també es deu a factors mediambientals de l'individu abans de l'adultesa (exercici físic, estat anímic, etc.).
En la majoria dels països més desenvolupats, l'alçada mitjana de l'home adult varia entre el 1,70 a 1,80 metres, i de la dona adulta entre 1,55 a 1,65 (metres).




 Posició  mundial
País   
 Mitjana  (cm)
 Mitjana  (cm)
       Mitjana (cm)
      General
     Homes
       Dones
1
      Països Baixos
     175,6
       182,5
      168,7
   18   
      Austràlia   
     172,6
       179,2
      165,9
21
      França
     172,3
       179,7
      164,9
25
      Nova Zelanda
     171,3
       177,7
      164,9
31
      Canadà
     171
       178,1
      163,9
  35  
      Rússia
     170,9
       176,5
      165,3
40
      Estats Units
     170,3
       177,1
      163,5
41
      Espanya
     170
       176,6
      163,4
48
      Xipre
     168,7
       175   
      162,3
62
      Turquia
     167,4
       174,2 
      160,5
69
      Argentina
     166,9
       174,6
      159,2
77
      Paraguai
     166,4
       172,8
      159,9
127
      Mèxic
     162,9
       169
      156,8
142
      Egipte
     162
       166,7
      157,3
187
      Madagascar
     156,4
       161,5
     151,2
189
      Timor Oriental
     155,5
       159,8
     151,2


1. Que és considera com altura humana?

2.    Quin és el país amb l’altura mitja més alta?

3.    Quin país té l’altura mitja més baixa?

4.    Quina diferència hi ha entre l’atura dels homes i les dones a Espanya.

5.    Quins són els factors que influencien sobre l’altura de les persones?

6.    Del treball que fas sobre un país contesta:

a.    Quina posició mundial ocupa el país?
b.    Quina és l’altura dels homes?
c.    Quina és l’altura de les dones?
d.    Quin és la mitjana del país?

Dilluns 24 de febrer 2020

Países con mayor biodiversidad del mundo

América es el continente que cuenta con más países ricos en biodiversidad: Brasil, Colombia, Ecuador, México, Perú, Venezuela y Estados Unidos. Por su parte, en Asia, los países con mayor biodiversidad son China, Indonesia, India, Filipinas y Malasia. En África, Madagascar, República Democrática del Congo y Sudáfrica. Y, por último, Oceanía cuenta con Australia y Papua Nueva Guinea. Estos países, albergan en conjunto ¡más del 70% de la biodiversidad del planeta! y su territorio supone el 10% de la superficie global.
Brasil
Es el país con mayor biodiversidad de flora y fauna del planeta.
Sudáfrica
Un país megadiverso que contiene alrededor del 10% de las especies conocidas de aves, peces y plantas registradas en el mundo y el 6% de las especies de mamíferos y reptiles.
Madagascar
El 70% de las especies que habitan ésta isla son únicas en el mundo.
Ecuador
El país tiene más especies de plantas por unidad de área que cualquier otro país de América del Sur.
México
Alberga entre el 10 y 12% de las especies del planeta.
Estados Unidos
En su vasta extensión, EEUU cuenta con casi 400 Parques Nacionales entre los que encontramos desiertos, glaciares, bosques, llanuras y cañones.
 China
Es el tercer país más extenso en superficie terrestre del mundo. Su gran diversidad de paisajes y una gran variedad de recursos naturales, se reparten en sus montañas.
 Filipinas
La biodiversidad de sus montañas, de su vida marina, su población indígena… convierten a Filipinas en uno de los paraísos de la biodiversidad, con sus más de 7.100 islas de gran riqueza vegetal y animal.
Australia
Lo curioso de Australia, es que a pesar de ser mayoritariamente desértica o, al menos, semiárida, posee gran diversidad de hábitats. Tiene muchas especies *endémicas.

1.   ¿Qué significa biodiversidad?
2.   ¿Cuál es el continente con mayor biodiversidad?
3.   ¿Qué continentes nombra el texto?
4.   ¿Cuál es el país con mayor biodiversidad del planeta?
5.   ¿Qué país alberga entre el 10% y el 12% de las especies del mundo?
6.   ¿Cuántos parques naturales hay en EEUU?
7.   ¿Aproximadamente cuantas islas tiene Filipinas?
8.   ¿Qué significa endémicas?
9.   De los países que salen en el texto ¿de cuál te gustaría aprender más?

10.               Ubica los países que salen en el texto en el mapa.

Dimarts 25 de febrer 2020




Elige el baile que más te interese de los de la página.

1.   Nombre del baile:
2.   País:
3.   Busca información si existe alguna historia detrás del baile.

a.   ¿Cuándo surge?
b.   ¿Por qué?
c.   ¿Quién lo baila?
d.   ¿Qué representa? (en el caso que representa algo)


4.   Otras curiosidades sobre el bail


Dimarts 11 de març 2020

Aquí teniu les preguntes de l’examen de projecte: el dijous entren les preguntes de l'u al sis, més una pregunta sobre el país que has estudiat. El dilluns entrarien les altres.

1.   Què és un país?

·        Prové de la paraula francesa pays.
·        És una determinada àrea geogràfica amb  una entitat políticament independent (té un Govern).
·        Tots els països tenen fronteres, aquestes són línies imaginàries que separen els països els uns dels altres.
·        Cada país té el seu propi idioma i una cultura pròpia.
·        Quan un país es troba sota domini d'un país remot es denomina colònia.

2.   Quants països hi ha al món? 

·        Hi ha 194 països al món (segons la ONU.).

3.   Quins són els 5 països més grans del món? 

·        Rússia, Canadà, Xina, EEUU i Brasil.

4.   Quins són els 5 països  amb més població? I quina població tenen?

·        Xina: 1.389 milions d’habitants.
·        La Índia: 1.329 milions d’habitants.
·        EEUU: 326,8 milers d’habitants. 

5.   Quina és la població mundial actualment?

·        Segons l'ONU, tal com s'ha mostrat en molts mitjans en els últims dies, dilluns passat la Terra va aconseguir els 7.000 milions d'habitants.

6.   Què és la cultura?

·        És un conjunt de valors tradicionals, símbols, creences i modes de comportament, que actuen com element cohesionada d’un conjunt social, i que els individus que el formen puguin fonamentar el seu sentiment de pertinença.




7.   Per què és hivern a l'hemisferi nort i estiu a l'hemisferi sud?

La Terra es troba donant voltes permanentment, i té un eix de rotació. La Terra fa un volt sobre el seu eix cada 24 hores. A més a més la Terra, com tots els planetes, es desplaça al voltant del Sol, i trigant 365 dies i gairebé 6 hores en fer una volta completa.
Pel fet que l'eix de rotació de la Terra està inclinat, el costat de la Terra en el qual vivim no apunta sempre per igual cap al Sol. Les quatre estacions són la primavera, l'estiu, la tardor i l'hivern.
D'aquesta manera en una èpoques els raigs del Sol incideixen sobre nosaltres amb menys força. És el que ocorre en l'hivern.
A l'estiu, per contra, el nostre costat del món està assenyalant cap al Sol, per la qual cosa els raigs arriben molt més directes i fa per això més calor.
A la primavera i tardor, que són dues estacions intermèdies, la llum del Sol arribaria per igual a banda i banda de la Terra.

8.   Qui és Sandford Fleming?
Sandford Fleming (Escòcia, 7 de gener de 1827 -  Nova Escòcia, 22 de juliol de 1915 ) va ser un enginyer canadenc i un inventor , conegut especialment per la creació del concepte d'horari universali del sistema horari de 24 hores corresponents als 24 fusos horaris comptats a partir del meridià de Greenwich.

  
Fus horari Porció de la superfície terrestre que va del pol Nord al pol Sud, de 15° d’amplada, a la qual correspon una mateixa hora oficial.
9.   Què són els meridians i els paral·lels?

·        Els meridians, uns semicercles imaginaris que van d'un pol a l'altre. El meridià 0° és el meridià de Greenwich.
·         Els paral·lels, uns cercles imaginaris paral·lels entre si i perpendiculars a l'eix de la Terra. L'equador o paral·lel 0º divideix la Terra en dues meitats iguals o hemisferis. 

10.      Quins són els climes del món?
En la Terra hi ha tres tipus de zones climàtiques:

·        Zona càlida o tropical: la zona més calorosa del planeta, està situada entre els tròpics de Càncer i Capricorn, allí els raigs solars arriben més directes i en forma perpendicular  a la línia de l'Equador.

·        Zones temperades: aquestes se situen entre els tròpics i els cercles polars i són la zona temperada del nord i la zona temperada del sud, els qui reben els raigs del Sol en forma *semi inclinada, per la qual cosa les temperatures són moderades.

·        Zones fredes: se situen entre els cercles polars i els pols i són dos: la zona freda del nord i la zona freda del sud, elles reben els raigs del Sol en forma molt inclinada i escalfa poc, per tant les temperatures són molt baixes.



hola

bhbiub oijoi