Dia 12 de setembre de 2019
- Hem d’escoltar al mestre/a i als companys/es quan parlen.
- No insultar al mestre/a ni als companys/es.
- No corre pel passadissos, classe...
- No pegar
- Respectar al mestre i als companys.
- Aixecar la mà i esperar el torn de paraula per parlar.
- No espitjar
- Escoltar i respectar als companys/es i al mestre/a.
- Intentar arreglar els problemes mitjançant el diàleg .
- No fer malbé el material.
- Respectar el torn de paraula
- Demanar perdó si ens em equivocat.
- No jugar dins l’aula.
Dia 13 de setembre de 2019
Normes de classe
|
|
Normes de respecte
|
Per aprendre (assignatures)
|
-
Demanar perdó si ens hem equivocat.
-
Respectar al mestre/a i els companys i companyes.
|
-
Hem d’escoltar al mestre/a i als companys/es
quan parlen.
-
Aixecar la mà i esperar el torn de paraula per parlar.
-
Treballar de forma tranquil·la i relaxada
|
Normes per a dins l’aula
|
Normes per a tot el centre
|
-
No jugar dins l’aula i estar atents.
-
Respectar el torn de paraula.
-
No insultar al mestre/a ni als companys/es
-
no corre dins l’aula ni pels passadissos.
-
mantenir l’aula neta i ordenada.
-
|
-
No dir paraulotes
-
No espitjar
-
No pegar
-
No insultar al mestre/a ni als companys/es
-
no fer malbé el material
-
no corre dins l’aula ni pels passadissos.
|
Dia 17 de setembre de 2019
Hem fet una pluja
d'idees de possibles noms d'aula. Cada alumne/a ha pensat i proposat el nom que
li agradaria ser relacionat amb aquell tema on es sent més identificat.
Nerea B: Els ballarins i les ballarines.
Carla: Els ballarins i les ballarines.
Ada: Els ballarins i les ballarines.
Afnan: Els i les pintores.
Kawtar: Els i les koales.
Rebeca: Els i les exploradores del món.
Davide: Les aventures de 4t A.
Anai: Les aventures de 4t A.
Fabián: Els futbolistes i les gimnastes.
Aitorà: Els dinosaures.
Sofia: Els recicladors i les recicladores de tot el món.
Aroha: Els youtubers viatgers.
Avril : Es youtubers tecnològics.
Nerea G: Els youtubers.
Lucía: Els patinadors i les patinadores.
Izan: Els silenciosos i les silencioses.
Pau: Els i les superheroines de l’espai.
Cheikh: Els i les esportistes.
Alfie: Persones famoses.
Oscar: Els i les viatjadores del món.
Miguel: Els animals del planeta.
Junior: Els informàtics.
Runi: Els i les detectius.
Bruno: els i les secretaries.
Ethan: Els mangas i anime.
Dijous 19 de setembre de 2019
Després d’una primera votació han
quedat quatre noms finalistes.
Divendres 20 de setembre de 2019
La segona votació ha quedat de la següent manera:
Però ens hem donat el cap de setmana per a
intentar buscar un nom que ajunti els dos noms més botats.
Dilluns 23 de setembre de 2019
Ja tenim nom!!!!! Els i les youtubers aventurers/es. Hem fet cartells i hem anat a les altres classes per explicar el nostre nom.
Dimarts 24 de setembre de 2019
Com cada any començam un curs nou i com cada any ens proposam nou objectius: escriu els teus objectius o propòsits per a cada apartat.
Categoria
|
Propòsit
|
A les àrees de llengües
|
|
A l’àrea de matemàtiques
|
|
A l’àrea de Projecte
|
|
Amb els amics
|
Dilluns 30 de setembre de 2019
PRESENTACIÓ:
Deberes: Imagina tienes que ir a una manifestación en contra del cambio climático y que tienes que hacer una pancarta. Qué mensaje pondrías en ella?
La vida de Greta Thunberg: la pequeña que dejó de
comer cuando una maestra le explicó el cambio climático
Greta Tintin Eleonora Ernman Thunberg nació en
Estocolmo (Suecia) el 3 de enero de 2003. Tiene el síndrome de Asperger lo que
le hace trabajar un poco diferente. Para ella, mi diagnóstico definitivamente
me ha ayudado a mantener este enfoque.
Descubrió lo que era el cambio climático a los 10 años,
cuando una profesora de su colegio le explicó de qué se trataba y que se debía
a los seres humanos y su comportamiento, lo que le provocó una fuerte depresión
que hizo que dejara de comer y su cuerpo no creciera. Desde entonces su vida
y la de sus padres cambió completamente. Se hicieron veganos, aunque la
joven desveló en una entrevista a The New York Times que su madre a veces come
queso, pero solo por las noches para que Greta no pueda verla.
También dejaron de viajar en avión por la
huella de carbono (emisiones de gases de efecto invernadero).
Para convencer a sus padres, notables defensores de
los derechos humanos, de la necesidad de dar un giro radical a su vida para
salvar el planeta cuenta que simplemente les dijo: "¿Por qué derechos
humanos están peleando ustedes si tienen ese estilo de vida?".
Sus ideales y sus conocimientos sobre la crisis
climática hicieron que en agosto de 2018 quisiera aportar su
granito de arena para cambiar la situación y comenzara a hacer huelga cada
viernes frente al Parlamento sueco hasta que el país cumpliera con lo pactado
en el Acuerdo de París en 2015.
A ella se han ido uniendo estudiantes también
concienciados con la necesidad de medidas para combatir el cambio climático.
Unos jóvenes llegaron a viajar 26 horas en tren desde Estocolmo para protestar
junto a ella.
Este movimiento, conocido como Fridays For Future (FFF),
hizo que este viernes millones de personas en todo el mundo se lanzaran a las
calles con motivo de la Huelga Mundial por el Clima para protestar por la falta
de iniciativas contra la grave situación del planeta.
1.
A qué edad Thunberg descubrió que era
el cambio climático?
2.
Por qué Thunberg no viaja en avión?
3.
Qué día de la semana hace huelga
Thunberg?
4.
Cuántas horas viajaron unos jóvenes
para hacer huelga junto
a
Thunberg? y con qué transporte lo hicieron?
5. Por qué motivo se manifiestan los
jóvenes conocidos como Fridays For Future?
PRESENTACIÓ:
Deberes: Imagina tienes que ir a una manifestación en contra del cambio climático y que tienes que hacer una pancarta. Qué mensaje pondrías en ella?
Dilluns 7 d'octubre de 2019
Els tres dissenys guanyadors:
Dimarts 8 d'octubre de 2019
3. Quina pregunta t’agradaria estudiar enguany?
4. Què t’agradaria aprendre sobre aquest tema?
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Divendres 11 d'octubre de 2019
Hem posat en comú les respostes de l'activitat 3 de dimarts i aquestes són les diferents preguntes que han sortit:
- Cóm varen néixer els dinosaures?
- Els dinosaures existeixen?
- Hi ha algun animal mitològic viu?
- Per què sorgeixen els balls?
- Per què els animals són tan rars?
- Quines són les diferents cultures del món?
- Com viurien els dinosaures ara?
- Qué estudia la geografia mundial
- Com es fan els videojocs?
- Es pot fer un animal?
- Existeixen els aliens?
- Qui va fer el primer anime?
- Com es el forat més gran del món?
- Com eren els animals prehistòrics?
- Per què hem canviat tant els humans? I per què no podem ser com abans?
- Que és la informàtica?
- Qué és la geografia
- Per què els gats tenen set vides?
- Hi ha vida a altres planetes?
- Quins tipus d’animals hi ha en el món?
A continuació classificam les preguntes en temes generals.
Dilluns 14 d'octubre de 2019
Ara per grups cooperatius redactau una pregunta per cada tema general intentant unificar totes les preguntes de la taula.
Exemple:
- Geografia: Què és la geografia i quins són els llocs més estranys del món.?
- Dinosaures:
- Mitologia, cultura i història:
- Sobre els animals:
- Vida fora de la terra:
- Informàtica
Redacció final de les preguntes:
Els tres dissenys guanyadors:
Dimarts 8 d'octubre de 2019
Nom ______________________ Data ________________
1.
Quina és la teva
passió? Què és el que més t’intriga?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.
Què en saps sobre el
tema?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Quina pregunta t’agradaria estudiar enguany?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Què t’agradaria aprendre sobre aquest tema?
Divendres 11 d'octubre de 2019
Hem posat en comú les respostes de l'activitat 3 de dimarts i aquestes són les diferents preguntes que han sortit:
- Cóm varen néixer els dinosaures?
- Els dinosaures existeixen?
- Hi ha algun animal mitològic viu?
- Per què sorgeixen els balls?
- Per què els animals són tan rars?
- Quines són les diferents cultures del món?
- Com viurien els dinosaures ara?
- Qué estudia la geografia mundial
- Com es fan els videojocs?
- Es pot fer un animal?
- Existeixen els aliens?
- Qui va fer el primer anime?
- Com es el forat més gran del món?
- Com eren els animals prehistòrics?
- Per què hem canviat tant els humans? I per què no podem ser com abans?
- Que és la informàtica?
- Qué és la geografia
- Per què els gats tenen set vides?
- Hi ha vida a altres planetes?
- Quins tipus d’animals hi ha en el món?
A continuació classificam les preguntes en temes generals.
Geografia
|
· Què és la geografia
· Com es el forat més gran del món?
· Què estudia la geografia mundial
|
Dinosaures
|
· Cóm varen néixer els dinosaures?
· Els dinosaures existeixen?
· Com viurien els dinosaures ara?
|
Mitologia,
cultura i història
|
· Per què sorgeixen els balls?
· Per què hem canviat tant els humans? I per què no podem ser com abans?
· Quines són les diferents cultures del món?
· Qui va fer el primer anime
|
sobre els animals
|
·
Hi ha algun animal mitològic
viu?
·
Per què els animals són tan
rars?
· Com eren els animals prehistòrics?
·
Quins tipus d’animals hi ha
en el món?
· Es pot fer un animal?
· Per què els gats tenen set vides?
|
Vida fora
de la terra
|
· Hi ha vida a altres planetes?
· Existeixen els aliens?
|
Informàtica
|
· Com es fan els videojocs?
· Que és la informàtica?
|
Dilluns 14 d'octubre de 2019
Ara per grups cooperatius redactau una pregunta per cada tema general intentant unificar totes les preguntes de la taula.
Exemple:
- Geografia: Què és la geografia i quins són els llocs més estranys del món.?
- Dinosaures:
- Mitologia, cultura i història:
- Sobre els animals:
- Vida fora de la terra:
- Informàtica
Redacció final de les preguntes:
1.
Com la informàtica ha canviat el món?
2.
Hi ha vida a altres planetes i si es així ens
han visitat alguna vegada?
3.
Quins tipus d’animals han existit o existeixen i quines característiques
tenen?
4.
Com influeix
l'entorn (geografia) en l’evolució humana i la creació de les diferents cultures?
5.
Quan apareixen els dinosaures i com seria el planeta si
no s’haguessin extingit?
6. Què és la geografia i quins són els llocs més estranys del món?
Dilluns 9 de desembre de 2019
Dimarts 17 de desembre de 2019
Per què és hivern a l'hemisferi nort i estiu a l'hemisferi sud? podeu consultar les següents pàgines
Divendres 10 de gener de 2020
Sandford Fleming (Escòcia, 7 de gener de 1827 - Nova Escòcia, 22 de juliol de 1915 ) va ser un enginyer canadenc i un inventor , conegut especialment per la creació del concepte d'horari universali del sistema horari de 24 hores corresponents als 24 fusos horaris comptats a partir del meridià de Greenwich.
Fus horari Porció de la superfície terrestre que va del pol Nord al pol Sud, de 15° d’amplada, a la qual correspon una mateixa hora oficial.
Investiga:
- Què és un meridià?
- Per què es va elegir el meridià de Greenwich com a meridià zero?
- Per què entre meridià i meridià hi ha 15º?
Dilluns 13 de gener de 2020
Activitat 2: Ara continua tu.
Activitat 3:Cerca al mapa de la classe el nom dels continents on està situat cada lletra. fixa't amb l'exemple.
A = Amèrica D = G =
B = E = H =
C = F =
Trobes a faltar algun continent? Quin?
Dimarts 12 de novembre de 2019
Pàgina molt interessant sobre la població al llarg de la història.
Dijous 14 de novembre de 2019
Pregunta: per què l’aigua apaga el foc?
Descripció experiment:
- Material: got, espelma i encenedor.
- Descripció: encenem l’espelma amb l’encenedor i posat el got damunt l’espelma.
Què ha passat?
Dimarts 19 de novembre de 2019
Activitat:
Utilitzant la taula feta a Matemàtiques sobre la densitat de població, cerca en el mapa els països de la taula.
Instruccions:
1. Escriu els noms dels països en majúscula.
2. Pinta de color groc aquells països on la densitat sigui menor a 100.
3. Pinta de color taronja aquells països on la densitat estigui entre 100 i 200.
4. Pinta de color vermell aquells països que tenguin una densitat superior a 200.
Dimarts 25 de novembre de 2019
Entra a la següent adreça https://europa.eu/european-union/index_es cerca informació i contesta a les preguntes:
- Què és la Unió Europea?
- Quins països formen part?
- Quantes llengües es parlen a la Unió Europea?
- Quins són els símbols?
- Què és l’Euro?
Ara toca jugar!!!!!!
Dilluns 2 de desembre de 2019
Defineix qué és un país?
1. Un país es una ciutat, país o illa on viuen persones i animals amb molta profunditat.
2. Un país es on viuen altres persones i es com una ciutat molt gran com Espanya, França...
3. Un país és un lloc on viuen persones i animals format per aigua i terra.
4. Un país es un lloc de la terra format per comunitats autònomes, ciutats, pobles... on han viscut els essers vius per molts d’anys....
5. Un país es un conjunt de comunitats autònomes que tenen una capital. A la capital té una cosa molt important.
6. Es un tros gran de terra que esta dins un continent i hi viuen persones i animals que té límits.
7. Es una cultura on cada persona viu. França, Alemania, Portugal... Cada un té la seva cultura i el seu país.
8. Es on hi ha moltes ciutats, pobles i etc.
9. Es on la gent viu, animals, aprendre idiomes com Espanya es un país.
10. Es un lloc on viu la gent, animals essers vius i els arbres, plantes...
11. Es on nosaltres vivim i cream cases , edificisi on viuen els animals.
1. Un país es una ciutat, país o illa on viuen persones i animals amb molta profunditat.
2. Un país es on viuen altres persones i es com una ciutat molt gran com Espanya, França...
3. Un país és un lloc on viuen persones i animals format per aigua i terra.
4. Un país es un lloc de la terra format per comunitats autònomes, ciutats, pobles... on han viscut els essers vius per molts d’anys....
5. Un país es un conjunt de comunitats autònomes que tenen una capital. A la capital té una cosa molt important.
6. Es un tros gran de terra que esta dins un continent i hi viuen persones i animals que té límits.
7. Es una cultura on cada persona viu. França, Alemania, Portugal... Cada un té la seva cultura i el seu país.
8. Es on hi ha moltes ciutats, pobles i etc.
9. Es on la gent viu, animals, aprendre idiomes com Espanya es un país.
10. Es un lloc on viu la gent, animals essers vius i els arbres, plantes...
11. Es on nosaltres vivim i cream cases , edificisi on viuen els animals.
Deures: fes un resum.
¿Qué es un país?
Podría
decirse que la palabra país, que proviene en forma directa del francés pays, no
tiene una definición propia o exclusiva. El término se utiliza como el sinónimo
más usual de Estado nación.
Un
país es, por lo tanto, una determinada área geográfica y una entidad
políticamente independiente, que cuenta con su propio gobierno, administración,
leyes, fuerzas de seguridad y, por su puesto, población. De todas formas, un
Estado puede estar formado por distintos países o naciones, como España (con el
País Vasco y Cataluña, por ejemplo).
Los
países se encuentran divididos por líneas imaginarias que determinan su
territorio. A estas líneas se las conoce como fronteras y son las encargadas de
delimitar el espacio en el que cada Estado tiene su jurisdicción.
Fronteras
que en muchos casos y a lo largo de la Historia han traído consigo el
enfrentamiento de muchos países dispuestos a conseguir ampliar sus citadas
fronteras apropiándose de territorios de las naciones anexas.
Cuando
un país se encuentra bajo dominio de un país remoto (es decir, que no puede
decidir su propio gobierno y administración), se transforma en una colonia.
A
lo largo de la historia, importantes potencias europeas como Gran Bretaña,
Francia o Alemania han ejercido como potencias del Imperialismo consiguiendo
colonias en diversas partes del mundo como, por ejemplo, África. Así, el país
germano tuvo como colonias a Camerún o Ghana mientras que Francia hizo lo
propio con Argelia, Marruecos, Madagascar o Túnez.
España
ha sido otra de las grandes potencias colonizadoras a lo largo del tiempo. De
esta manera, no sólo tuvo colonias en África, como Tetúan o el que ahora es el
Sáhara Occidental, sino también en otros rincones de la geografía mundial como
sería el caso de América, después del descubrimiento de la misma de manos de
Cristóbal Colón.
Por
último, cabe mencionar que los países se encuentran representados por sus
gobiernos en diversas organizaciones internacionales, que pueden ser
científicas (como la Agencia Espacial Europea, por ejemplo), económicas (el
Mercosur), policíacas (la Interpol) o político-económicas (la ONU, la Unión
Europea, etc.).
Dimecres 04 de desembre de 2019
Resum sobre el text ¿Qué es un pais?
· Proviene
de la palabra francesa pays.
· Es una determinada área
geográfica con una entidad políticamente
independiente (tiene un Gobierno).
· Todos
los países tienen fronteras,
éstas son líneas imaginarias que separan los países unos de otros.
· Cada
país tiene su propio idioma y una
cultura propia.
· Cuando
un país se encuentra bajo dominio de un país
remoto se denomina colonia.
Dijous 5 de desembre de 2019
¿Cómo ha
crecido tan rápido la población mundial?
Según
la ONU, tal y como se ha mostrado en muchos medios en los últimos días, el
pasado lunes la Tierra alcanzó los 7.000 millones de habitantes. Es un número
asombrosamente grande, sobre todo si tenemos en cuenta que hace 1.000 años la
población del planeta apenas llegaba a los 310 millones de personas (según la
ONU, otras fuentes estiman una población incluso menor, de entre los 250 y 275
millones). Entonces ¿cómo hemos crecido tan rápido?
Para
empezar, vamos a pensar en cómo estaba distribuida la población hace 1.000
años. Por aquel entonces, la población de América y Oceanía era tan escasa que
se puede estimar como nula. Entre África y Europa vivían unos 100 millones de
personas. Y, al igual que sucede en la actualidad, el groso de la población se
situaba en China, India y el resto de Asia.
Durante
siglos el crecimiento fue muy lento. El crecimiento generado por los nuevos
nacimientos, era compensado con la alta mortandad. Es verdad que las mujeres
acostumbraban a tener más hijos de los que tienen en la actualidad, sobre todo
por la falta de métodos anticonceptivos, pero la mortalidad infantil era mucho
mayor que en la actualidad. Para hacernos una idea concreta, a mediados del
siglo XIX, uno de cada cuatro niños no alcanzaba el año de edad, mientras que
la mortalidad infantil en la actualidad está en torno a las 45 muertes por cada
1.000 nacimientos a nivel mundial.
Los grandes avances de la medicina unidos a la
revolución científica de la química moderna, consiguieron que enfermedades que
antes eran letales fueran curables. En los 207 años que hemos tardado en
multiplicar la población por siete nos hemos enfrentado a grandes epidemias y
enfermedades, como la gripe española, pero mucho más llamativos son avances
como la invención de la penicilina o la erradicación de la viruela, una enfermedad en a finales del siglo XVIII mataba a
un 0,2% de la población cada año.
Otro
punto a tener en cuenta es la agricultura. Este importante avance tuvo lugar
hace más de 10.000 años en varios lugares del planeta de forma independiente y
supuso el establecimiento de agrupaciones de población permanentes. Pero pese
al gran beneficio que supuso en su momento, éste no se ha optimizado hasta para
el crecimiento de la población hasta la introducción del liberalismo económico
a finales del siglo XVIII y la privatización de las tierras para su
explotación, sin pormenorizar los grandes avances de la ingeniería agrícola.
El impacto de las guerras también ha disminuido de
forma notable en estos 200 años. Si bien es cierto que varias de las guerras
más sanguinarias de la historia han tenido lugar a lo largo del siglo XX, el
impacto porcentual en la población es mucho menor que otras guerras siglos
atrás. Si bien la Primera y Segunda Guerra Mundial se llevaron por delante a un
total de unos 80 millones de personas, en términos relativos sólo supuso en
torno a un 3% de la población mundial, nada comparado con la Rebelión
de An Lushan, con un 15% de la población
mundial, o las conquistas de los Mongoles, con 13% de la población mundial.
Todo
esto ha ayudado no sólo a disminuir la mortalidad infantil, sino también a aumentar la esperanza de vida del ser humano. Desde mediados del siglo XIX
hasta el 2004, la esperanza de vida de un recién nacido se multiplicó por dos,
pasando de 38,3 años a 75,7 años, lo que también facilita la cantidad de
personas viviendo de forma simultánea en el planeta Tierra.
Ahora
la pregunta sería, ¿hasta cuándo seguiremos creciendo a esta velocidad?
Seguramente no mucho. Según las estimaciones de las Naciones Unidas, para
finales del siglo XXI, la población mundial se estabilizará en torno a los
10.000 millones de personas. Lo cual dejaría una segunda pregunta en el aire,
sobre la que no existe un consenso entre los expertos: ¿puede el mundo soportar
el gasto de agua, comida y energía de tanta gente?
Dilluns 9 de desembre de 2019
QUÈ SIGNIFICA O QUE ÉS LA CULTURA?
Rebeca, Izan, Ada: conjunt de coneixements i idees o especialitats
adquirides gràcies al desenvolupament de les facultats intel·lectuals
mitjançant la lectura, l’estudi i el treball...
Fabian: Es una cosa que fa cada país per celebrar alguna festa o
celebració.
Miguel: són els coneixements, les idees, les tradicions que
caracteritzen a un país o poble... per exemple a Eivissa el ball pagès.
Anai: Es una tradició que fa un país, que combina música,
instruments musicals, balls, vestits,
joieries, símbols i moltes més coses que jo no se....
Carla: significa conjunt de d’idees tradicionals, conjunt de
coneixements, idees, tradicions i costums que caracteritzen un poble o una
classe social a una època determinada....
Kawtar: és un conjunt de valors tradicionals, símbols, creences
i modes de comportament que actuen com element cohesionada d’un conjunt social
i que els individus que el formen puguin fonamentar el seu sentiment de
pertinença
Dimarts 17 de desembre de 2019
Per què és hivern a l'hemisferi nort i estiu a l'hemisferi sud? podeu consultar les següents pàgines
- https://www.educa-ciencia.com/las-cuatro-estaciones-infantil-primaria.htm
- https://www.windows2universe.org/earth/climate/cli_seasons.html&lang=sp
Divendres 10 de gener de 2020
Sandford Fleming (Escòcia, 7 de gener de 1827 - Nova Escòcia, 22 de juliol de 1915 ) va ser un enginyer canadenc i un inventor , conegut especialment per la creació del concepte d'horari universali del sistema horari de 24 hores corresponents als 24 fusos horaris comptats a partir del meridià de Greenwich.
Fus horari Porció de la superfície terrestre que va del pol Nord al pol Sud, de 15° d’amplada, a la qual correspon una mateixa hora oficial.
Investiga:
- Què és un meridià?
- MIGUEL: Són semicircumferències que van de nord a
sud.
- FABIAN: és una línia imaginaria que va del pol
sud al pol nord.
- ALFIE: és una línia imaginaria que fa mitja volta
a la terra de pol nord a pol sud.
- NEREA G : és una línia imaginaria que fa mitja
volta a la terra de pol nord a pol sud.
- AVRIL: Són línies imaginaries que la seva
utilitat principal és poder determinar la posició de qualsevol lloc de la
terra.
- Per què es va elegir el meridià de Greenwich com a meridià zero?
- Per què entre meridià i meridià hi ha 15º?
Dilluns 13 de gener de 2020
Per situar un punt damunt la Terra s'han establert una
sèrie de línies imaginàries que ens ajuden a orientar-nos-hi. Són:
· Els meridians, uns semicercles
imaginaris que van d'un pol a l'altre. El meridià 0° és el meridià de Greenwich.
· Els paral·lels, uns cercles imaginaris
paral·lels entre si i perpendiculars a l'eix de la Terra. L'equador o paral·lel
0º divideix la Terra en dues meitats iguals o hemisferis.
Activitat 1: Fixa’t amb els següents punts corresponents al mapa.
A = Meridià 120 oest i paral·lel 60 nort
B = Meridià 80 est i paral·lel 60 nort
C = Meridià 60 oest i paral·lel 0
D = Meridià 30 est i paral·lel 10 sud
Activitat 2: Ara continua tu.
E = Meridià _____ oest i paral·lel ____ sud _.
F = Meridià ______ est i paral·lel _________.
G = Meridià_________ i paral·lel __________.
H =
A = Amèrica D = G =
B = E = H =
C = F =
Trobes a faltar algun continent? Quin?
Dimarts 14 de gener de 2020
Activitat 4: cerca al google maps les localitzacions del mapa i anota quins paisos has visitat.
1. Pinta les diferents zones climàtiques al mapa següent:
2. Utilitzant els ordenadors cerca dos paisos de cada zona climàtica.
- Zona càlida:
- Zones temperades:
- Zones fredes:
3. Quina hora és en els paisos que has cercat anteriorment?
4. Quina temperatura fa en els paisos que has cercat anteriorment?
Divendres 24 de gener de 2020
Dimecres 29 de gener de 2020
Dimarts 21 de gener de 2020
La Terra té una forma geoide, per tant, els raigs solars no arriben a tota la superfície per igual. Alguns llocs reben els raigs solars en forma perpendicular; uns altres en forma *semi inclinada; i uns altres en forma molt inclinada. Per aquesta raó, escalfen amb diferent intensitat cada zona.
El clima
En la Terra hi ha tres
tipus de zones climàtiques:
·
Zona càlida o tropical: la
zona més calorosa del planeta, està situada entre els tròpics de Càncer i
Capricorn, allí els raigs solars arriben més directes i en forma
perpendicular a la línia de l'Equador.
·
Zones temperades:
aquestes se situen entre els tròpics i els cercles polars i són la zona
temperada del nord i la zona temperada del sud, els qui reben els raigs del Sol
en forma *semi inclinada, per la qual cosa les temperatures són moderades.
·
Zones fredes:
se situen entre els cercles polars i els pols i són dos: la zona freda del nord
i la zona freda del sud, elles reben els raigs del Sol en forma molt inclinada
i escalfa poc, per tant les temperatures són molt baixes.
1. Pinta les diferents zones climàtiques al mapa següent:
- Zona càlida:
- Zones temperades:
- Zones fredes:
3. Quina hora és en els paisos que has cercat anteriorment?
4. Quina temperatura fa en els paisos que has cercat anteriorment?
Divendres 24 de gener de 2020
¿Si para los romanos
sus letras son números como eran sus
letras?
Nerea G: jo tenc una amiga romanesa.
Aitor: les lletres dels romans i els nombres són diferents.
Ethan: els romans s’havien inventat les lletres.
Miguel: tenien diferents lletres que no coincidien amb els
números.
Cheikh: pot ser que les lletres dels romans eren nombres.
Lucía: pot ser que números i lletres siguin iguals.
Carla: hi ha textos que tenen punts. Què deuen significar?
Avril: a la foto d’abans hi havia comes.
Mestre: però hi ha paraules molt llargues i d’altres que són
només una lletra entre comes/punts.
Alfie: els punts els usaven per escriure les lletres de bronze.
Anai: Amb uns claus clavaven les lletres de bronze a les
plaques.
Mestre: I per què hi havia lletres de bronze?
Alguns alumnes: Totes eren de bronze.
Cheikh: Com és que en el text de dalt a baix la lletra es va fent
de més grossa a més petita?
Com els romans no tenien cap
manera de diferenciar els nombres de les lletres ho feien per experiència.
Dimecres 29 de gener de 2020
AVRIL: Tot
el món parlava el mateix idioma? o parlaven com ara, canviant d’idioma?
Pau: l’idioma dels
romans era el llatí i l’idioma dels romans en l’actualitat és l’italià.
Carla: però aquesta
no és la pregunta...
Que vares entendre tu de la
pregunta
Carla: la pregunta
era si abans tot el món parlava la mateixa llengua.
Alfie: abans no
parlaven el mateix idioma. però hi ha altres països que tenen el mateix idioma.
Jordi: a veure Avril
explica’ns lo que volies dir?
Avril: lo que volia
dir és que si en un país parlaven un idioma i en un altre país parlaven en un
altre idioma.
Jordi: però abans hi havia paisos? Sempre han existit els mateixos
països?
Fabián: alguns han canviat.
Rebeca: en veritat no tot el món parlava el mateix
idioma.
Carla: en alguns països
hi ha un idioma i en alguns altres països hi ha un idioma diferent.
Miguel: alguns
països, per exemple Regne Unit i EEUU, parlen el mateix idioma, però també hi
ha altres països que parlen altres idiomes.
Carla: A Barcelona
hi ha una paraula diferent d’aquí, però dins el mateix país parlen diferent en
algunes paraules.
Aitor: parlaven altres idiomes...
Fabián: Però com s’han creat els idiomes?
Miguel: Del llatí...
Jordi: però abans
del llatí hi havia idiomes...?
Carla: sí, el unga
unga
Carla: Si, que hi
havia altres idiomes perquè els animals, cada un té el seu idioma distint.
Ethan: si hi havia
un altre idioma el uhhh!! Aahh!!
Anai: si hi ha
altres idiomes... els dels australophitecus.
Ada: quin idioma
és aquest?
Avril: i que és un
australophitecus?
Anai: no sé
l’idioma dels australophitecus
Alfie: no es un
idioma...
Anai: un
austrolophitecus quan s’estaven creant els humans era mig mono i mig humà...
Avril: si lo que ha
dit n’Anai és quan els monos ja podien caminar i fer coses...
Carla: els monos ja
caminen normal
Anai: quan havien
creat foc
Avril: Abans els
monos caminaven acotats... un dia algú es va posar de peu i va dir si es pot...
Fabian: Abans hi havia el pol nort i el pol sur?
Alfie: Abans els
països estaven tots junts i amb el temps s’han anat separant.
Cheikh: es varen
separar pel meteorito.
Avril: per què
alguns dies ens trobam carreteres separades o en el pati?
Rebeca: quin any es va descobrir na Lucy i va de que va morir?
Avril: Com es varen posar nom als països i per què?
Dimecres 05 de febrer de 2020
Afnan: les de Marroc són
iguals.
Dijous 30 de gener de 2020
Per què es celebre el dia de la pau el 30 de gener?
ALFIE: Perquè avui és el dia que els paisos
es varen unir per aturar les guerres.
MIGUEL: Hi hagut dues guerres mundials i
aquest dia es varen aturar.
ETHAN: és un dia que cada ciutat està en
pau….
REBECA: Es un dia especial per les
persones va ser quan varen descubrir l’amistat.
IZAN: Hi havia un home que es va morir que es deia Pau.
DAVIDE: pensó igual.
MIGUEL: el colom missatger és el simbol de la pau.
Dimecres 05 de febrer de 2020
Com son les cases eivissenques?
Carla: Quadrades i blanques
A la resta del món viuen amb la
mateixa tipologia de cases?
Carla: alguns si i d’altres
no...
Jordi: Com són les cases de Paraguay?
Runi: petites
Fabian: a Austria son mitjanes
i estan a terra ferme...
Davide: hi ha llocs són redones
i de fusta amb el sòtil de palla.
Óscar: a Montoro són totes
blanques.
Miguel: a Sevilla són totes
estretes i pintades de color marro amb “azulejos”
Pau: les cases de Tenerife són
algunes són grans i d’altres petites, el sòtil pla.
Carla: la meva tia va veure
unes cases com les dels gnoms petites als arbres, però no sé a on...
Rebeca: quan vaig a Cadis pas
per Sevilla i veig les arcades de les
cases i també altres coses tradicionals.
Miguel: A Sevilla hi ha
restaurants de color taronja i a les cases hi ha co portals grans.
Alfie: les de nova Zelanda són
de dos pisos amb el sotil triangulari de molts colors i en comptes de rajoles
hi ha parqué.
Bruno: a Brasil són blanques
marrons i grogues i son de blocs.
https://casasincreibles.com/tipos-casas-tradicionales-existen-mundo/
Dimarts 4 de febrer de 2020
Divendres 7 de febrer de 2020
Dimarts 7 de febrer de 2020
Dimarts 4 de febrer de 2020
Divendres 7 de febrer de 2020
1. Quants països hi ha al món? Hi ha 194 països al món (segons la ONU.).
2. Quins són els 5 països més grans del món? Rússia, Canadà, Xina, EEUU i Brasil.
3. Quins són els 5 països amb més població? I quina població tenen?
- Xina: 1.389 milions d’habitants.
- La Índia: 1.329 milions d’habitants.
- EEUU: 326,8 milers d’habitants.
4. Quina són les ciutats amb més població?
1. Xangai (Xina) amb 20.856.222 habitants.
2. Istanbul (Turquia) amb 13.854.74 habitants.
3. Karachi (Pakistan) amb 12.991.000 habitants.
5. Quina és la platja més gran del món?
6. Que mesura el paral·lel Equador?
7. Hi ha altres paral·lels importants?
8. Quants idiomes es parlen al món?
9. Quantes comunitats autònomes hi ha a Espanya?
10. Quin és el riu més gran del món?
11. quin país va ser creat primer?
12. Quin és el país més visitat?
13. Quant mesura cada continent?
14. Quantes cultures hi ha al món?
15. Quin és el llac més gran?
16. Quina és la cascada més alta?
17. Quantes monedes hi ha al món?
18. Quin és el país més petit del món?
18. Quin és el país més petit del món?
Dimarts 7 de febrer de 2020
Per parelles realitza un treball d’investigació sobre un país dels 194 que formen part de la ONU.
El treball s’ha de presentar en una cartolina DINA A3.
El següent guió pot servir com a exemple, però ja saps que pots afegir i treure tot el que creguis convenient.
1. Títol nom del país.
2. Situació. Països veïns, amb mapa explicatiu. Si té costa, el mar o els mars que el banyen.
3. Nombre d'habitants.
4. Història: si sempre va ser independent, o si va pertànyer o formar part d'un altre país
5. Idioma o idiomes que parlen.
6. Bandera o escut, i el seu significat, si el troba.
7. Moneda que fa servir.
8. Capital o ciutats més importants.
9. Geografia: principals rius, llacs o muntanyes, boscos o selves, si en té.
10. Animals i plantes o arbres típics.
11. Principals monuments, si són coneguts.
12. Llocs turístics, si n'hi ha.
13. Personatges famosos de la cultura (escriptors, artistes), o històrics si els va haver.
14. Aliments o menjars típics.
15. Festes, diversions, jocs, esports.
16. Curiositats: dades o notícies curioses sobre el país o els seus habitants.
Dilluns
17 de febrer 2020
Les persones
dels diferents països mesuren el mateix?
Ada: no té per què.
Fabian: no, per què a uns països hi ha mes habitants que d’altres.
Avril: Aquesta no es la pregunta.
Miguel: més o menys però de cada epoca. Depèn de l’edat.
Fabian: depèn de com neixen, alguns neixen més alta que d’altres.
Ethan: depèn de l’altura de la teva família.
Fabián: depèn de tota la família... fins als principis del temps.
Carla: per una persona una amiga és família.
Carla: jo i n’Avril som amigues i mesuram el mateix.
Lucia: no te perquè. Potser casualitat.
Avril: no té perquè ser tota la família de la mateixa altura. Jo tenc part
de la família molt alta i d’altre no.
Miguel: no formen part de la mateixa família. Una és família de la teva
mare i l’altre del teu pare.
Cheikh: no crec que sigui per amistat, ja que ADN de les famílies s’ajunta i
forma un altre ser.
Què
és l’ADN?
Avril Ada: son sigles.
Fabian: són coses que estan al nostre cos.
Lucía: Es com una polzada, un pel una llàgrima...
Rebeca: la letra N puede ser nacional.
L'alçada o talla es considera l'altura humana, la distància
mesurada normalment des de peus a cap, en (centímetres) o (metres) , (peus) o
(polzades) en el sistema anglosaxó, estant la persona de peu, generalment
descalç. L'alçada de cada persona arriba a variar d'acord als següents factors:
1. La genètica
2. La nutrició
3. I també es deu a factors mediambientals de
l'individu abans de l'adultesa (exercici físic, estat anímic, etc.).
En la majoria dels països més desenvolupats, l'alçada mitjana de l'home
adult varia entre el 1,70 a 1,80 metres, i de la dona adulta entre 1,55 a 1,65
(metres).
Posició mundial
|
País
|
Mitjana (cm)
|
Mitjana (cm)
|
Mitjana (cm)
|
General
|
Homes
|
Dones
|
||
1
|
Països Baixos
|
175,6
|
182,5
|
168,7
|
18
|
Austràlia
|
172,6
|
179,2
|
165,9
|
21
|
França
|
172,3
|
179,7
|
164,9
|
25
|
Nova Zelanda
|
171,3
|
177,7
|
164,9
|
31
|
Canadà
|
171
|
178,1
|
163,9
|
35
|
Rússia
|
170,9
|
176,5
|
165,3
|
40
|
Estats Units
|
170,3
|
177,1
|
163,5
|
41
|
Espanya
|
170
|
176,6
|
163,4
|
48
|
Xipre
|
168,7
|
175
|
162,3
|
62
|
Turquia
|
167,4
|
174,2
|
160,5
|
69
|
Argentina
|
166,9
|
174,6
|
159,2
|
77
|
Paraguai
|
166,4
|
172,8
|
159,9
|
127
|
Mèxic
|
162,9
|
169
|
156,8
|
142
|
Egipte
|
162
|
166,7
|
157,3
|
187
|
Madagascar
|
156,4
|
161,5
|
151,2
|
189
|
Timor Oriental
|
155,5
|
159,8
|
151,2
|
1. Que és considera com altura humana?
2. Quin és el país amb l’altura mitja més alta?
3. Quin país té l’altura mitja més baixa?
4. Quina diferència hi ha entre l’atura dels homes i
les dones a Espanya.
5. Quins són els factors que influencien sobre
l’altura de les persones?
6. Del treball que fas sobre un país contesta:
a. Quina posició mundial ocupa el país?
b. Quina és l’altura dels homes?
c. Quina és l’altura de les dones?
d. Quin és la mitjana del país?
Dilluns
24 de febrer 2020
Países con mayor biodiversidad del mundo
América es el continente que cuenta con más países ricos en
biodiversidad: Brasil, Colombia, Ecuador, México, Perú, Venezuela y Estados
Unidos. Por su parte, en Asia,
los países con mayor biodiversidad son China, Indonesia, India, Filipinas y
Malasia. En África, Madagascar,
República Democrática del Congo y Sudáfrica. Y, por último, Oceanía cuenta con Australia y
Papua Nueva Guinea. Estos países, albergan en conjunto ¡más del 70% de la
biodiversidad del planeta! y su territorio supone el 10% de la superficie global.
Brasil
Es el país
con mayor biodiversidad de flora y fauna del planeta.
Sudáfrica
Un país
megadiverso que contiene alrededor del 10% de las especies conocidas de aves,
peces y plantas registradas en el mundo y el 6% de las especies de mamíferos y
reptiles.
Madagascar
El 70% de
las especies que habitan ésta isla son únicas en el mundo.
Ecuador
El país
tiene más especies de plantas por unidad de área que cualquier otro país de
América del Sur.
México
Alberga
entre el 10 y 12% de las especies del planeta.
Estados Unidos
En su vasta
extensión, EEUU cuenta con casi 400 Parques Nacionales entre los que
encontramos desiertos, glaciares, bosques, llanuras y cañones.
China
Es el tercer
país más extenso en superficie terrestre del mundo. Su gran diversidad de
paisajes y una gran variedad de recursos naturales, se reparten en sus
montañas.
Filipinas
La
biodiversidad de sus montañas, de su vida marina, su población indígena…
convierten a Filipinas en uno de los paraísos de la biodiversidad, con sus más
de 7.100 islas de gran riqueza vegetal y animal.
Australia
Lo curioso
de Australia, es que a pesar de ser mayoritariamente desértica o, al menos,
semiárida, posee gran diversidad de hábitats. Tiene muchas especies *endémicas.
1.
¿Qué significa biodiversidad?
2.
¿Cuál es el continente con mayor
biodiversidad?
3.
¿Qué continentes nombra el texto?
4.
¿Cuál es el país con mayor
biodiversidad del planeta?
5.
¿Qué país alberga entre el 10% y el
12% de las especies del mundo?
6.
¿Cuántos parques naturales hay en
EEUU?
7.
¿Aproximadamente cuantas islas tiene
Filipinas?
8.
¿Qué significa endémicas?
9.
De los países que salen en el texto
¿de cuál te gustaría aprender más?
10.
Ubica los países que salen en el
texto en el mapa.
Dimarts 25 de febrer 2020
Elige el baile que más te interese de los de la página.
1.
Nombre del baile:
2.
País:
3.
Busca información si existe alguna historia detrás del
baile.
a. ¿Cuándo surge?
b. ¿Por qué?
c. ¿Quién lo baila?
d. ¿Qué representa? (en el caso que representa algo)
4.
Otras curiosidades sobre el bail
Dimarts 11 de març 2020
Aquí teniu les preguntes de l’examen de projecte: el dijous entren les preguntes de l'u al sis, més una pregunta sobre el país que has estudiat. El dilluns entrarien les altres.
Dimarts 11 de març 2020
Aquí teniu les preguntes de l’examen de projecte: el dijous entren les preguntes de l'u al sis, més una pregunta sobre el país que has estudiat. El dilluns entrarien les altres.
1. Què
és un país?
·
Prové de la paraula francesa pays.
·
És una determinada àrea geogràfica amb
una entitat políticament independent (té un Govern).
·
Tots els països tenen fronteres, aquestes són línies imaginàries que
separen els països els uns dels altres.
·
Cada país té el seu propi idioma i una cultura pròpia.
·
Quan un país es troba sota domini d'un país remot es denomina colònia.
2. Quants
països hi ha al món?
·
Hi ha 194 països
al món (segons la ONU.).
3. Quins
són els 5 països més grans del
món?
·
Rússia, Canadà,
Xina, EEUU i Brasil.
4. Quins
són els 5 països amb més població? I quina població tenen?
·
Xina: 1.389 milions
d’habitants.
·
La Índia: 1.329
milions d’habitants.
·
EEUU: 326,8 milers
d’habitants.
5.
Quina
és la població mundial actualment?
·
Segons l'ONU, tal
com s'ha mostrat en molts mitjans en els últims dies, dilluns passat la Terra
va aconseguir els 7.000 milions d'habitants.
6.
Què
és la cultura?
·
És un conjunt de valors tradicionals, símbols,
creences i modes de comportament, que actuen com element cohesionada d’un
conjunt social, i que els individus que el formen puguin fonamentar el seu
sentiment de pertinença.
7. Per què és hivern a l'hemisferi nort i estiu a
l'hemisferi sud?
La Terra es troba donant voltes permanentment, i té un eix de rotació. La
Terra fa un volt sobre el seu eix cada 24 hores. A més a més la Terra, com tots
els planetes, es desplaça al voltant del Sol, i trigant 365 dies i gairebé 6 hores en
fer una volta completa.
Pel fet que l'eix de rotació de la Terra està inclinat, el costat de la
Terra en el qual vivim no apunta sempre per igual cap al Sol. Les quatre
estacions són la primavera, l'estiu, la tardor i l'hivern.
D'aquesta manera en una èpoques els raigs del Sol incideixen sobre
nosaltres amb menys força. És el que ocorre en l'hivern.
A l'estiu, per contra, el nostre costat del món està assenyalant cap al
Sol, per la qual cosa els raigs arriben molt més directes i fa per això més
calor.
A la primavera i tardor, que són dues estacions intermèdies, la llum del
Sol arribaria per igual a banda i banda de la Terra.
8. Qui és
Sandford Fleming?
Sandford Fleming (Escòcia, 7
de gener de 1827 - Nova Escòcia, 22 de juliol de 1915 ) va
ser un enginyer canadenc i un inventor , conegut especialment per la
creació del concepte d'horari universali del sistema horari de 24 hores
corresponents als 24 fusos horaris comptats a partir del meridià de
Greenwich.
Fus horari Porció de la superfície terrestre que va del pol Nord al pol Sud, de 15° d’amplada, a la qual correspon una mateixa hora oficial.
Fus horari Porció de la superfície terrestre que va del pol Nord al pol Sud, de 15° d’amplada, a la qual correspon una mateixa hora oficial.
9. Què són
els meridians i els paral·lels?
·
Els meridians, uns semicercles imaginaris que van d'un pol a
l'altre. El meridià 0° és el meridià de Greenwich.
·
Els
paral·lels, uns cercles imaginaris paral·lels entre si i perpendiculars
a l'eix de la Terra. L'equador o paral·lel 0º divideix la Terra en dues meitats
iguals o hemisferis.
10. Quins
són els climes del món?
En la Terra hi ha tres tipus de zones climàtiques:
·
Zona càlida o
tropical: la zona més calorosa del planeta,
està situada entre els tròpics de Càncer i Capricorn, allí els raigs solars
arriben més directes i en forma perpendicular a la línia de l'Equador.
·
Zones temperades: aquestes
se situen entre els tròpics i els cercles polars i són la zona temperada del
nord i la zona temperada del sud, els qui reben els raigs del Sol en forma
*semi inclinada, per la qual cosa les temperatures són moderades.
·
Zones fredes: se
situen entre els cercles polars i els pols i són dos: la zona freda del nord i
la zona freda del sud, elles reben els raigs del Sol en forma molt inclinada i
escalfa poc, per tant les temperatures són molt baixes.